9. juni 2014

Heklet dukkelue/ prematurlue

Jeg fant oppskrift på en heklet prematurlue, som jeg tenkte jeg skulle prøve å lage. Jeg ville lage den litt enklere, og derfor så var det i utgangspunktet øking og størrelse jeg fulgte fra oppskriften, resten gjorde jeg på min måte. Du kan se den opprinnelige oppskriften her.
Luen ble litt mindre enn den opprinnelige oppskriften, og ble derfor en dukkelue i stedet. Mulig jeg heklet denne litt strammere.
Jeg har laget denne på nytt og denne gangen passer den en liten nyfødt/ prematur baby. Oppskrift på den luen kommer... :)






Cammi-Bammi sin dukkelue: ca 26 cm omkrets 
Garn: Babyull - Gjestal (kjøpt på Spar Kjøp) 
Garnmengde: ca. 1 halvt nøste 
Nål nr: 3 
Øke: hekle 2 m i samme m



Omganger:
1. Magisk ring
2. 6 fm om ringen
3. Øk i hver m = 12 fm
4. Øk i hver 2.m = 18 fm
5. Øk i hver 3.m = 24 fm
6. Øk i hver 4.m = 30 fm
7. Øk i hver 5.m = 36 fm
8. Øk i hver 6.m = 42 fm
9. Øk i hver 7.m = 48 fm
10. Øk i hver 8.m = 52 fm
11. Øk i hver 9.m = 60 fm
Hekle så rundt til luen måler ca. 10 cm fra topp til åpning.

Bytte tråd og lage enkel "blondekant": 
1 fm, 3 lm, 1 fm, 3 lm... fortsetter i hver maske rundt luen og avslutter når du er kommet rundt.

For at dukkeluen skulle sitte skikkelig på, heklet jeg en snor med løsmasker fra det ene øret  og over på andre siden av øret til dukken. Deretter heklet jeg kjm i hver lm tilbake.

Det siste som trengs å gjøres er å feste løse tråder, så er luen klar til bruk. 


Link gjerne til bloggen min, om du hekler luen. ;-)

Cammi-Bammi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar